Alles wat ons dagelijks bezig houdt op het gebied van marketing, design en techniek delen we graag met je op onze blog. Van best practices voor een optimale customer experience, tips & tricks om de conversie te meten en te verhogen tot aan onze visie op disruptieve businessmodellen.

orange-juice.nl
/ 1

Online marketing

Wel of niet een keurmerk?

7 juni 2016

Webwinkels met een keurmerk staan voor een bepaald serviceniveau. Als website kun je lid worden van een keurmerk en hanteer je de algemene voorwaarden van het keurmerk die veelal met de Consumentenbond zijn afgesproken, een stukje veiligheid dus voor de consument. In dit artikel zal Thuiswinkel Waarborg als leidraad worden genomen.

Voordelen voor de consument

Wanneer een webwinkel zich aansluit bij de Thuiswinkel Waarborg zijn zij genoodzaakt om de gehele webwinkel onder de loep te nemen. Punten die een onzekerheid kunnen opleveren voor de consument moeten aangepast worden aan de hand van de richtlijnen van het keurmerk. Door deze aanpassingen zou de consument zo min mogelijk onzekerheden moeten ondervinden bij het doen van een online aankoop.

Wanneer een consument een aankoop doet bij een webwinkel met het Thuiswinkel Waarborg keurmerk, brengt dit enkele voordelen met zich mee. Onderstaand een opsomming van de belangrijkste punten.

  • Er is altijd de optie om minimaal 50% achteraf te betalen.
  • De bedenktijd is minimaal 14 dagen.
  • De webwinkel moet een klacht over een product altijd zelf in behandeling nemen en mag dus niet doorverwijzen naar de leverancier of fabrikant.
  • De consument kan met een klacht naar een onafhankelijke geschillencommissie.
  • De webwinkel mag niet zomaar de gegevens van een consument voor andere doeleinde gebruiken. Hiervoor moet expliciet toestemming gevraagd worden.
  • Het bedrijf is financieel stabiel.

Betrouwbaar keurmerk

Aangezien een keurmerk door iedereen begonnen kan worden, worden er veel keurmerken op het internet aangeboden. Uit onderzoek van Autoriteit Consument & Markt blijkt dat Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk het meest betrouwbaar zijn. Dit zijn in Nederland tevens de twee bekendste keurmerken onder de consumenten. Maar liefst 93% kent het Thuiswinkel Waarborg keurmerk en 59% het Webshop Keurmerk. Om dus zoveel mogelijk twijfel bij de consument weg te halen, kan er gekozen worden voor de Thuiswinkel Waarborg.

Het logo van het keurmerk op de website zou moeten doorverwijzen naar een webpagina van het keurmerk zelf, waarin de details van toekenning staan vermeld (zie onderstaand voorbeeld). Het kan voorkomen dat een webwinkel een logo van het de Thuiswinkel Waarborg op hun website zet zonder lid te zijn. Thuiswinkel Waarborg controleert actief op onrechtmatig gebruik van een logo, maar dit kan niet geheel voorkomen. Consumenten kunnen bij twijfel een kijkje nemen op de website van de Thuiswinkel Waarborg, en controleren of de webwinkel een certificaat heeft bij het keurmerk.

Certificaat

Aanmelden Thuiswinkel Waarborg

Om lid te worden van het Thuiswinkel Waarborg keurmerk moet de website voldoen aan verschillende eisen. Allereerst moet de webwinkel aangemeld worden via de website. Alle aanvragers van het lidmaatschap doorlopen een certificering alvorens lid te worden van Thuiswinkel Waarborg. De certificering bestaat uit drie onderdelen: een juridische toetsing, de financiële monitoring en een veiligheidsscan.

Juridische toetsing
Om door de juridische toetsing van de Thuiswinkel Waarborg te komen moet je de door hun opgestelde algemene voorwaarden hanteren. Daarnaast moet de website aangepast worden aan de hand van criteria die door de Thuiswinkel Waarborg  zijn opgesteld. Om het proces zo snel mogelijk te laten verlopen, kan hier gelijk mee begonnen worden.

Financiële monitoring
De Financiële monitoring wordt gebruikt om een oordeel te vormen over de mate waarin de webwinkel kan voldoen aan haar toekomstige verplichtingen aan de consument. Thuiswinkel Waarborg vraagt hiervoor een kredietinformatierapport op bij een externe kredietbeoordelaar.

Veiligheidsscan
Om consumenten veilig te laten winkelen bij aangesloten leden van de Thuiswinkel Waarborg, wordt er een veiligheidsscan gedaan. Hiervoor wordt een separate e-mail verstuurd waarin zij vragen om vrijwaring, zodat de webwinkel gescand kan worden. Tijdens de veiligheidsscan zal er gescand worden op de meest voorkomende kwetsbaarheden. Uit dit scanrapport dient naar voren te komen dat de kwetsbaarheden zoals aangegeven in de OWASP top 10 niet aanwezig zijn op de website.

Pas wanneer aan alle boven genoemde eisen is voldaan, mag een website het Thuiswinkel Waarborg logo voeren.

Kosten lidmaatschap 

Het lidmaatschap van de Thuiswinkel Waarborg neemt opstartkosten en jaarlijks terugkerende kosten met zich mee. Om lid te zijn betaal je éénmalig inschrijfkosten en certificeringskosten die gezamenlijk op €465 uitkomen. Daarnaast betaal je jaarlijks een contributie op basis van een contributieregeling, afhangend van de jaaromzet. Deze varieert van €150 tot  maximaal €29.000.

Duur van de aanvraag

De totale procedure van een aanvraag neemt gemiddeld 4 tot 6 weken in beslag. Hierbij gaat de Thuiswinkel Waarborg er vanuit dat de website live staat en de adviezen direct doorgevoerd worden.

Zonder keurmerk toch betrouwbaar overkomen

Wil je als webwinkel niet met een keurmerk in zee gaan maar toch betrouwbaar overkomen op de consument, dan moet je ervoor zorgen dat je de volgende punten op orde hebt:

  • Zorg dat er positieve reviews/ervaringen over de webwinkel online te vinden zijn.
  • Kijk of de website er betrouwbaar uitziet.
  • Kijk of er contactgegevens bekend zijn.
  • Zorg dat er Algemene Voorwaarden te vinden zijn.
  • Kijk of de website begint met https://. De internetverbinding is dan beveiligd en afgeschermd voor anderen.
  • Zorg dat er een veilig betaalmiddel mogelijk is zoals iDeal, PayPal en achteraf betalen.

Voordeel van het voeren van een keurmerk

Volgens Autoriteit Consument & Markt zoekt 43% van de consumenten actief naar een keurmerk bij het online doen van een aankoop. Bij maar liefst 34% van de online aankopen heeft het keurmerk invloed op de uiteindelijke beslissing van de consument.

Het voeren en weergeven van een keurmerk op je website geeft bij de consument kwaliteit aan. De afwezigheid van het Thuiswinkel Waarborg logo is vaak een reden om te kijken hoe betrouwbaar de webwinkel daadwerkelijk is, een moment waarbij je de consument onnodig kunt verliezen. Kortom, om een zo hoog mogelijk conversiepercentage te behalen, is het verstandig om je webshop aan te sluiten bij een keurmerk.

Vragen of hulp nodig bij het voldoen aan de eisen van een keurmerk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op door te bellen naar Orange Juice +31 (0)26 327 40 45  of stuur een e-mail naar roos.reinders@orange-juice.nl.

 

 

Reacties

  • Peter
    Geplaatst om 08:30 op 15 juni 2016
    Peter

    Thuiswinkel is een bekend keurmerk, maar voor de kleinere webwinkelier is Webwinkelkeur ook een goed initiatief. Het is een combinatie van klantbeoorderlingen en een keurmerk, daarbij wordt een webwinkel dus niet alleen op papier gecheckt, maar ook door je klanten. Wij zijn er erg blij mee.