Alles wat ons dagelijks bezig houdt op het gebied van marketing, design en techniek delen we graag met je op onze blog. Van best practices voor een optimale customer experience, tips & tricks om de conversie te meten en te verhogen tot aan onze visie op disruptieve businessmodellen.

orange-juice.nl
/ 0

Online marketing

De waarde van reviews voor jouw klanten

31 maart 2016

Bij elke bestelling die je online plaatst, krijg je wel ergens in het bestelproces een pop up met de vraag om jouw mening. Mocht dit niet het geval zijn, dan krijg je veelal nog een e-mail nagestuurd met de vraag om jou mening achter te laten. Bijna alle grote spelers in de online wereld maken er gebruik van, maar waarom zijn reviews zo belangrijk?

Onmisbaar

Wanneer je online een aankoop doet, kijkt 92% van de consumenten door middel van reviews wel eens wat anderen ervan vonden. Hierdoor hoef je niet alleen maar af te gaan op de informatie die het bedrijf geeft. Want hoe handig is het om andermans ervaring en mening mee te nemen in je beslissing?

Intern versus extern

Het is als website mogelijk om zowel intern als extern reviews te laten schrijven. Met intern wordt bijvoorbeeld het schrijven van een productreview of bedrijfsreview bedoeld die op jouw website is achtergelaten. Deze reviews kunnen van toegevoegde waarde zijn voor de vindbaarheid in Google of andere zoekmachines. Doordat er regelmatig nieuwe content aan de site wordt toegevoegd,  ziet Google dat de website actueel is wat weer zorgt voor een hogere ranking. Ook kunnen de sterren van de beoordelingen worden weergegeven in de zoekresultaten op Google waardoor deze meer aandacht trekken.  Een nadeel van interne reviews is dat bezoekers kunnen twijfelen aan de betrouwbaarheid van de reviews, omdat een bedrijf zelf in handen heeft wat hij met de reviews doet en of hij een review plaatst.

Externe reviews kunnen onder andere verzameld worden via Google, een onafhankelijke review partij, een vergelijkingssite of bijvoorbeeld social media. Het voordeel hiervan is dat er minder gesjoemeld kan worden en betrouwbaar is voor de consument.

Google recensies

Wanneer een bedrijf een bedrijfspagina heeft aangemaakt op Google kan er door iedereen een review geschreven worden en deze zijn voor iedereen zichtbaar.  Het schrijven van een review kan via je persoonlijke Google+ account.

Onafhankelijke review partij

Websites kunnen ook een onafhankelijke review partij inschakelen. Hierdoor wordt het verzamelen van reviews geautomatiseerd door een extern bedrijf. Aangezien er een paar grote onafhankelijke review partijen in Nederland zijn zoals Trustpilot, Kiyoh en Feedback Company, zullen veel consumenten deze herkennen wat het gevoel van betrouwbaarheid bij de consument verhoogd. De sterren die je verzamelt verschijnen in je AdWords advertenties, deze trekken aandacht en zorgen voor een CTR stijging van 17%. Daarnaast kunnen de sterren worden weergegeven in het organische gedeelte zelf, wanneer deze goed geïmplementeerd zijn. Websites kunnen eenvoudig de beoordelingen op hun pagina weergeven door de beoordelingswidget te plaatsen.

Vergelijkingssites

Op een vergelijkingssite kunnen consumenten producten of diensten van verschillende ondernemingen met elkaar vergelijken. Een voorbeeld van een bekende vergelijkingssite is beslist.nl. Op vergelijkingssites kunnen consumenten reviews over bedrijven achterlaten. Aangezien mensen een desbetreffende site bezoeken met de insteek een product te vergelijken is het belangrijk dat er goed wordt gescoord op prijs, levertijd, betaalmogelijkheden, keurmerk en natuurlijk reviews.

Social Media

Voor veel webshops is social media een bron van bezoekers. Op Facebook hebben bezoekers de mogelijkheid om op een zakelijke pagina een beoordeling achter te laten.  Het gemiddelde van deze beoordelingen wordt weergegeven met sterren. Deze worden ook op Google in de Facebook resultaten weergegeven.

Waardevolle feedback

Het geeft dus al met al vele voordelen voor de consumenten. Maar uiteraard zit er ook een groot voordeel aan voor bedrijven. Consumenten zullen sneller kopen door het weergeven van reviews. Onderzoeken wijzen uit dat de conversie met 10-50% stijgt (afhankelijk van het product) door het weergeven van reviews. Daarnaast kan er als bedrijf ook geleerd worden van de feedback. Want lang niet altijd zullen alle reviews positief zijn, waar je als bedrijf weer iets van kunt leren. Reageer op een negatieve review en laat zien dat je met de consument wilt zoeken naar een oplossing. Laat als bedrijf goed zien hoe belangrijk klanttevredenheid is!

Hogere conversie

Consumenten die online shoppen hechten steeds meer waarde aan de mening van anderen. Als website kan hierop ingespeeld worden door gebruik te maken van reviews. Op deze manier verbeter je de website, win je klanten en dit leidt weer tot een hogere conversie.

Vragen over het toepassen van reviews voor uw website? Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellen naar Orange Juice +31 (0)26 327 40 45  of stuur een e-mail naar roos.reinders@orange-juice.nl.