Alles wat ons dagelijks bezig houdt op het gebied van marketing, design en techniek delen we graag met je op onze blog. Van best practices voor een optimale customer experience, tips & tricks om de conversie te meten en te verhogen tot aan onze visie op disruptieve businessmodellen.

orange-juice.nl
/ 0

Strategie

Facebook stapt af van 20% regel

4 juli 2016

Facebook hanteerde al enkele jaren de regel dat een advertentie niet meer dan 20% tekst mocht bevatten. Deze regel is sinds 8 juni verleden tijd. Welke gevolgen heeft dit voor de adverteerders?

Bijna iedereen die met Facebook advertenties heeft gewerkt in de afgelopen jaren, heeft te maken gehad met het volgende bericht: Uw advertentie wordt niet goedgekeurd omdat het in strijd is met de richtlijnen van Facebook. Dit bericht zal vanaf heden niet meer verschijnen. Nooit meer puzzelen om door de check te komen!

Nieuwe richtlijnen

Berichten worden niet direct afgekeurd wanneer er meer dan 20% tekst in de afbeelding verwerkt is. Echter heeft de hoeveelheid tekst in een afbeelding wel invloed op de campagneresultaten. Er zijn nu 4 categorieën:

  • Afbeeldingstekst: OK
  • Afbeeldingstekst: Low
  • Afbeeldingstekst: Medium
  • Afbeeldingstekst: High

In de onderstaande afbeelding is per categorie te zien, wat de hoeveelheid tekst in een afbeelding voor gevolgen heeft voor advertentie.

20%

Hiermee wordt er dus nog steeds gevraagd om rekening te houden met de hoeveelheid tekst in de afbeelding. Wanneer een afbeelding veel tekst bevat wordt de advertentie met het nieuwe systeem dus minder vaak of helemaal niet weergegeven. Een handige tool om te checken hoeveel tekst je afbeelding bevat is de facebookcheck.

Uitzonderingen

De tekstregel had een aantal uitzonderingen, deze zullen ook nu als uitzondering blijven gelden. Facebook rekent de tekst in deze afbeeldingen niet als tekst:

  • Albumomslagen
  • Boekomslagen
  • Posters voor bijvoorbeeld festivals
  • Productafbeeldingen
  • Kalligrafie
  • Infographics
  • Filmposters

Productafbeeldingen moeten geheel worden weergegeven, mogen dus niet ingezoomd zijn. Daarnaast staat Facebook ook juridische voorwaarden toe omdat deze van toepassing zijn op het product in de advertentie.

Logo’s, watermerken en getallen worden wel als tekst gezien.

Campagneresultaten

Om je Facebook campagne zo goed mogelijk te laten scoren moet je alsnog de afbeeldingstekst laag houden om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Wanneer jouw afbeelding veel tekst bevat betaal je meer voor een klik of weergave en bereik je een kleiner publiek.

Vragen of hulp nodig bij het inrichten van een Facebook campagne? Neem dan vrijblijvend contact met ons op door te bellen naar Orange Juice +31 (0)26 327 40 45  of stuur een e-mail naar roos.reinders@orange-juice.nl.