Alles wat ons dagelijks bezig houdt op het gebied van marketing, design en techniek delen we graag met je op onze blog. Van best practices voor een optimale customer experience, tips & tricks om de conversie te meten en te verhogen tot aan onze visie op disruptieve businessmodellen.

orange-juice.nl
/ 0

Online marketing

Dynamic Product Ads op Facebook

7 november 2016

Met Dynamische Advertenties (Dynamic Product Ads ) op Facebook is het mogelijk relevante producten te promoten bij bezoekers die op je website/webshop producten hebben bekeken. Een soort “remarketing on steroids” dus, vergelijkbaar met de dynamische retargetting zoals Google die biedt. Het inzetten van deze dynamische advertenties op Facebook biedt dan ook vergelijkbare voordelen:

Schaal: Je advertenties worden dynamisch samengesteld aan de hand van je productcatalogus. Het is niet nodig elke advertentie afzonderlijk te configureren.

Relevantie: De advertenties promoten de producten waar de bezoekers (waarschijnlijk) belangstelling voor hebben. Dit maakt de advertenties relevanter.

Mits zorgvuldig ingezet kan deze campagnevorm een positieve invloed hebben op zowel de herkenbaarheid (branding) als sales.

Let’s dive in!

Zoals genoemd; de dynamische retargetting functie die Facebook biedt lijkt erg op die van Google. Ook het opzetten van de campagne volgt grofweg dezelfde stappen:

  • Productcatalogus uploaden
  • Tags (gebeurtenissen) toevoegen op website
  • Advertentie(s) samenstellen & campagne configureren

Productcatalogus uploaden

productcatalogusOpen het Advertentiebeheer in Facebook en navigeer naar “Productcatalogi”.  Producten kan je eenmalig door middel van een export van de productcatalogus uploaden, maar een betere optie is het opgeven van een URL naar een productfeed. Dit mag/kan gewoon dezelfde productfeed zijn als je gebruikt voor Google Adwords.

 


Tags (gebeurtenissen) toevoegen op de website

Voor het implementeren van de Dynamic Product Ads campagne op zal de Facebook-pixel implementatie op de webshop verder uitgebreid moeten worden. Facebook moet namelijk precies weten wie wélk product heeft bekeken, in het winkelmandje heeft gestopt en/of heeft aangeschaft.

Eigenaren van “standaard” webshop systemen zoals Magento- of Woocommerce kunnen hierbij vaak gebruik maken van plugins. Is een plugin voor het gebruikte e-commerce systeem niet voorhanden of niet gewenst? Dan kan de pixelinstallatie worden voltooid via Google Tagmanager. Let op: dit is wel een technische klus.

Advertentie(s) samenstellen & campagne configureren

Maak een nieuwe Facebook campagne aan en kies bij de doelstelling voor “Productcatalogus promoten”.  In de vervolgstap kunnen we kiezen welke bezoekers we willen targetten met de productadvertenties. Facebook biedt zelf 4 goede opties, maar het is ook mogelijk met een “aangepaste combinatie” zelf de ideale doelgroep te bepalen. Vergeet niet op “geavanceerde opties tonen” te klikken om het doelland te wijzigen (standaard staat deze op Verenigde Staten).

doelgroepen
Na het kiezen van de doelgroep kan de advertentie worden samengesteld. Dit werkt volgens hetzelfde principe als “gewone” Facebook advertenties, met als verschil dat we hierin gebruik kunnen maken van variabelen zoals prijs, beschrijving, merk en naam van het product.

advertentie

Let’s get personal

Nu ben je “All set” om de campagne te lanceren! Deze vorm van personalisatie kan erg krachtig zijn, maar voor sommige gebruikersgroepen kan het ook wat intimiderend werken. Luister naar de feedback van je gebruikers, maar laat vooral de data voor zichzelf spreken.

Online Marketing Consulent @ Orange Juice. Online Marketing Consultant met roots in webdevelopment. Verzorgt online campagnes en optimalisatietrajecten.