Alles wat ons dagelijks bezig houdt op het gebied van marketing, design en techniek delen we graag met je op onze blog. Van best practices voor een optimale customer experience, tips & tricks om de conversie te meten en te verhogen tot aan onze visie op disruptieve businessmodellen.

orange-juice.nl

E-commerce

De kunst van conversie

21 februari 2016

Online conversiegetallen worden vaak vergeleken met die in een fysieke winkel. Maar behalve dat je in beide kanalen zo veel mogelijk producten wil verkopen gaat de vergelijking tussen de e-tailers en retailers niet helemaal op. Het verschil tussen conversie van gemiddeld 20 tot 30% in de winkel en 5 tot 10% online zal in de toekomst dichter bij elkaar liggen maar de parallel houdt al snel ergens op.

 

Als je naar een fysieke winkel gaat dan heb je, omdat je de moeite hebt genomen om er heen te gaan, eigenlijk de koopbeslissing grotendeels al gemaakt, los van impulsaankopen zoals de kassakoopjes. Als je online op zoek gaat naar een product heb je direct de mogelijkheid om een hele lijst met webshops te vergelijken in diezelfde digitale winkelstraat, en dat binnen enkele minuten. In het centrum van jouw woonplaats zal de keuze enigszins beperkt zijn. Afhankelijk van het soort product zullen er een paar verkooppunten zijn met een vergelijkbaar assortiment maar om daar de prijzen en de service van naast elkaar te houden is een redelijke opgave. Daarnaast is het gewoonweg lastiger om in een fysieke winkel met lege handen de deur uit te stappen terwijl je online met één klik het tabblad van je browservenster sluit, zonder de kans dat er alsnog een verkoper tegen je begint te praten.

 

Online checkout in real life

Onderstaande video is inmiddels een klassieker. Hierin wordt het online bestelproces nagespeeld in de fysieke wereld. Het zet je aan het denken over waar we onze bezoekers online mee lastig vallen en welke drempels we daarmee opwerpen.

Bron: Google Analytics

De oplossing om online de conversie te optimaliseren is om de bezoeker te verleiden en door het bestelproces zo eenvoudig mogelijk te maken. Haal zo veel mogelijk keuzestress weg, geef waar mogelijk suggesties en wees duidelijk als het gaat om levertijden en online betalen. Maak daarnaast optimaal gebruik van nieuwe mogelijkheden. Denk aan een digitale ‘shopping assistant’ die je door het bestelproces loodst en aan nieuwe manieren om producten te presenteren zoals video’s en animaties waarin de functionaliteit en kwaliteit van producten worden gepresenteerd. En op termijn zal Virtual Reality een grote rol gaan spelen in e-commerce. Dit is de grote volgende stap om potentiële kopers te overtuigen door ze het product op een andere manier te laten ervaren. Ook al is het virtueel, als je de bezoeker van de webshop een beter beeld en gevoel kunt geven van het product, hoe eerder ze geneigd zullen zijn het toe te voegen aan de winkelwagen!

 

10 Tips voor het optimaliseren van de conversie

  1. Start A-B testen om het bestelproces te verbeteren
  2. Gebruik duidelijke Call-to-action teksten: in winkelwagen, doorgaan met bestellen, nu afrekenen, etc.
  3. Vraag klanten om feedback en laat deze op de website zien
  4. Laat de voordelen van jouw webshop prominent zien
  5. Sluit je aan bij keurmerken om extra vertrouwen te wekken
  6. Beperk de hoeveelheid content tot het noodzakelijke zodat bezoekers niet afgeleid worden
  7. Zorg voor voldoende contactmogelijkheden zodat bezoekers hun vragen kwijt kunnen
  8. Wees consistent in het presenteren van de producten zodat bezoekers snel kunnen wennen aan de webshop
  9. Verberg de hoofdnavigatie tijdens de check-out om te voorkomen dat bezoekers uit het proces stappen
  10. Blijf continu vernieuwen en jouw klanten verassen

De conversie optimaliseren van een bestaande webshop of een compleet nieuwe online winkel laten realiseren? Neem contact op met Orange Juice, bel +31 (0)26 3274045 of kijk voor referenties op orange-juice.nl.

Creative Director @ Orange Juice.