Alles wat ons dagelijks bezig houdt op het gebied van marketing, design en techniek delen we graag met je op onze blog. Van best practices voor een optimale customer experience, tips & tricks om de conversie te meten en te verhogen tot aan onze visie op disruptieve businessmodellen.

orange-juice.nl
/ 0

Strategie

Is conversie optimalisatie een kwestie van toveren?

29 augustus 2016

De online marketeers van Orange Juice zijn dagelijks bezig met conversie optimalisatie, een bijzonder uitdagend vakgebied waar de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Voor onze klanten willen we het aantal leads en de hoeveelheid online transacties verhogen, bij voorkeur een indrukwekkende stijging waar onze opdrachtgevers versteld van staan…

Onlangs vroeg een klant wat nu de ‘heilige graal’ is van conversie optimalisatie, daarmee doelend op één bijzondere truc die wij als ware tovenaars uit de hoge hoed toveren. Helaas  moeten wij dit ontkennen, wij zijn geen tovenaars. Het verbeteren van de conversie is een kwestie van hard werken en een breed scala aan factoren continu optimaliseren. In hoofdlijnen zijn er twee pijlers, namelijk enerzijds het verhogen van traffic naar de website en anderzijds het verbeteren van de conversie tijdens het websitebezoek.

Stappen

Op het moment dat wij starten met een dergelijk traject is een nulmeting noodzakelijk. En een quick scan van de website of webshop om de huidige situatie te analyseren. Daarna kan de wedstrijd beginnen, echter het speelveld bestaat uit strategie, design, UX, SEO, SEA, social media, performance, analytics, tracking, AB testen en nog veel meer! Op dit moment gaat het veel klanten al duizelen: “Waar beginnen we en hoe weten we of we op de goede weg zitten?”.

Om het speelveld en de voortgang inzichtelijk te maken, is het van groot belang dat we KPI’s formuleren en deze in week- en maandrapportages monitoren. In een aantal gevallen zelfs met een realtime dashboard. Zo kunnen we vanaf de nulmeting elke periode zien welke factoren al verbeteren en welke factoren aandacht behoeven. Ook vraagt dit een intensieve samenwerking tussen de marketeers van Orange Juice en het team van de opdrachtgever. Op de website www.conversie.nl laten we meer zien over onze aanpak en het speelveld.

Gaandeweg het traject zien we de gewenste resultaten ontstaan, van verbeterde posities in zoekmachines tot een significant hoger conversiegetal. Het is hard werken, echter enorm inspirerend om samen met de opdrachtgever een wedstrijd te spelen die eindigt in een klinkende overwinning.

De conversie optimaliseren van een bestaande webshop of een compleet nieuwe online winkel laten realiseren? Neem contact op met Orange Juice, bel +31 (0)26 3274045 of kijk voor referenties op orange-juice.nl.

CEO @ Orange Juice.